Pada 7hb Mac lalu, pihak IT dewan pemuda Pas Kaw Dungun (itdppkd) telah mengambil peluang untuk mewawancara ketua Pemuda PAS Kaw Dungun, al-Fadhil Ustaz Jamaluddin bin Jusoh di Masjid Pinang Merah berhubung dengan slogan Orang Mude Geng Kite. Al-Fadil ustaz yang juga merupakan ketua Lajnah Tarbiyah Dewan Pemuda PAS Negeri Terengganu merupakan salah seorang yang terlibat dalam menghasilkan dan melahirkan slogan tersebut.

ITDPPKD :

Assalamualaikum ustaz. Terima kasih kerana ustaz sanggup meluangkan masa untuk berkongsi sedikit maklumat dengan pihak itdppkd. Slogan “Orang Mude Geng Kite” merupakan slogan yang dilahirkan oleh Dewan Pemuda PAS Kaw Dungun (DPPKD). Boleh tak ustaz terang serba sedikit menganai slogan tersebut.?

Ustaz Jamaluddin:

Waalaikummussalam. Slogan “Orang Mude Geng Kite” ini, yang ejaan ringkasnya OMGK, satu slogan yang dipilih oleh Pemuda PAS kawasan Dungun sebenarnya pada awal sesi 2009, setelah selesai muktamar dewan pemuda ketika itu. Dan kita menghasilkan slogan “Orang Mude Geng Kite” tujuannya untuk menjadi suatu momentum kewujudan aktiviti-aktiviti kepermudaan yang lain serta pelbagai. Bahkan bahasa dan penggunaan loghat Terengganu “Orang Mude Geng kite” itu, tujuannya supaya ianya akan lebih serasi, sehati dan sejiwa dengan orang mude. Alhamdulillah kita lihat bagaimana, akhir-akhir ini ia telah menjadi slogan yang sinonim dengan pemuda itu sendiri.

ITDPPKD :

Melihat daripada erti OMGK tersebut, jelas ianya merupakan sesuatu yang begitu baik dan ia akan memberi suatu implikasi yang positif sekiranya ia diaplikasi sebaiknya. Bagaimana DPPKD dapat memikirkan hal ni? Boleh ustaz ceritakan sejarah terciptanya slogan “Orang Mude Geng Kite”?

Ustaz Jamaluddin:

“Orang Mude Geng Kite ini mula tercipta boleh dikatakan spontan dalam mesyuarat dewan harian kali yang pertama untuk perbentukan jawatankuasa secara detail pada ketika itu. Dan seingat ana pd waktu itu dihadiri oleh ana sendiri, setiausaha, penerangan, bendahari, dan masih ada lagi ketika itu SUK serta naib. Dan ana bersama lima enam orang inilah berbincang secara spontan dan lahir satu idea untuk kita mewujudkan satu slogan supaya kita boleh mendekati pemuda. Dan secara tidak langsung, setelah berfikir maka lahirlah slogan ini. Dan kita tidak menyangka bahawa slogan ini sampai ke peringkat nasional. Mungkin Dengan Izin Allah SWT, ada hubungan ahli jawatankuasa kita dengan peringkat yang lebih atas, diperingkat negeri bahkan diperingkat pusat maka mereka boleh menerima hujah-hujah ini. Dan Alhamdulillah apa yang paling syukurkan ialah apabila slogan ini diterima, bererti slogan ini digunakan seluruh Negara termasuk Perak dan sebagainya. Yang bimbangnya, kita (Pemuda PAS Kaw Dungun) yang akan tertinggal. Itu yang kita bimbang.

ITDPPKD :

Ana mengucapkan tahniah kepada DPKKD kerana dapat mencetuskan idea OMGK ini sehinggakan peringkat PAS pusat sedia menggunakan cetusan idea daripada DPPKD. Namun ustaz ana melihat masyarakat kita sekarang hanya melihat slogan OMGK ini hanyalah sekadar slogan sahaja. Tidak lebih daripada itu. Boleh ustaz memberi penjelasan tentang matlamat dan objektif sebenar slogan OMGK?

Ustaz Jamaluddin:

Pada asalnya kita tahu dan kita sedar bahawa orang muda ini yang terutama berada dipinggiran, orang mude orang yang ada atas pagar bahkan orang muda anak-anak orang UMNO yang tidak kuat sangat, dia sebenarnya ada kecenderungan serta ada minat untuk mendatangi kita. Cuma kita tidak mempunyai aktiviti yang boleh touching serta boleh menyentuh untuk diaorang. Sebab itu bila kita menciptakan “Orang Mude Geng Kite”, kita harap akan ada aktiviti-aktiviti dimana kita dapat datangi mereka, kita yang akan pergi cari meraka. Selama ini, kita adakan program. Kita syok, kita harap mereka untuk datang. Dengan ada konsep dan pendekatan “Orang Mude Geng Kite”, kita turun berdepan dengan mereka, bertemu dengan mereka. Sebab itu bila slogan ini telahditerima oleh peringkat nasional, kita lihat peringkat pusat telah ada program turun ke pusat-pusat, tempat pemuda-pemuda. Dalam blog Ustaz Nasaruddin Tantawi contohnya, ada program turun ke tempat pemuda, bawa dengan alat-alat musiknya, ada program santai bersama pemuda-pemuda ini. Yang kita jumpa pemuda lelaki, remaja yang tidak tutup aurat, mereka rasa mesra dengan kita. Itulah hasrat kita ni. Kita harap dengan aktiviti-aktiviti yang kita wujudkan dalam “Orang Mude Geng Kite” ini, kita akan boleh mendekati golongan ini. Sebab kita tahu kita bukan satu gerakan politik, tapi kita gerakan dakwah. Kita kena cari mereka, kita jangan menanti, mengharapkan mereka dating cari kita. Atau dalam Istilah “jangan mengharapkan rezeki dating bergolek”.

ITDPPKD :

Melihat daripada matlamat OMGK, jelas kita lihat ianya merupakan suatu yang besar dan memerlukan komitmen daripada ahlijawatan kuasa kita. Apakah harapan ustaz didalam mengempenkan slogan “Orang Mude Geng Kite” terutama kepada masyarakat pemuda amnya dan kepada pimpinan pemuda khasnya?

Ustaz Jamaluddin:

Ana sebagai ketua pemuda,meletakkan harapan yang paling tinggi kepada pemuda-pemuda. Ana bahagi kepada 2, satu pemuda yang belum ada dalam jawatankuasa kepermudaan. Kita mengharapkan mereka tidak takut, tidak risau, tidak bimbang, tidak malu untuk datang bertemu untuk jadi rakan-rakan dewan pemuda PAS kawasan, negeri mahupun pusat. Bagi pemuda yang telah duduk didalam jawatankuasa, kita mengharapkan supaya berfikir daripada sekarang “apa yang boleh mereka sumbang untuk parti dan untuk jemaah?”. Setiap orang fikir, satu program. Klu ada idea yang baik, mungkin kita boleh bincang bersama. Yang mungkin tidak pernah terfikir idea itu dari dewan pemuda dan daripada pimpinan sendiri. Kita buat contoh bagaimana semasa singapura dilanda todak dahulu, pimpinan kerajaan singapura pada masa itu telah mencari jalan bagaimana nak menghadapi serangan ikan todak. Mereka tidak jumpa idea. Datang seorang hamba Allah yang masih muda yang masih remaja yang saudara saudari tahu namanya, dial

ah yang mencadangkan supaya ditanam batang-batang pisang di tepi-tepi laut. Sehingga ikan itu akan serang pada batang-batang pisang, mereka akan lekat dan boleh dibunuh ikan-ikan itu. Ini hasil daripada idea yang dating pada orang muda. Idea tu ada kadang-kadang, tapi mungkin kita tidak pernah berjumpa, ataupun rakan-rakan pemuda tidak menggunakan satu ruang masa yang formal untuk berfikir apa yang boleh disumbangkan kepada Islam.

Harapan ana pada pimpinan, pertamanya pimpinan harus menyedari mereka bukannya duduk pada tahap orang biasa. Setiap daripada gerak langkah mereka diperhatikan, dinilai dan dilihat. Bukan sahaja oleh manusia, oleh rakan-rakan jawatankuasa pemuda dibawah, juga oleh Allah SWT. Kita kena ada sifat muraqabah. Yang kedua pemuda yang menjadi pimpinan harus yang kalau tidak sepenuh masa, separuh masa mereka digunakan untuk berfikir untuk Islam dan perkembangannya. Yang ketiga pimpinan harus perkasakan dari sudut kerohanian, dari sudut spiritual mereka. Sebab mereka tempat pergantungan orang bawah. Sekiranya jiwa mereka, roh mereka kontang, mereka tidak mampu menangung beban dan harapan daripada orang-orang bawah. Maka kita jadilah seorang yang ‘abid se’abid-‘abidnya diwaktu malam dan siang kita akan menjadi seorang panglima seumpama singa. Dan kita kombinasikan kedua ini, maka boleh lah kita lahirakan pimpinan yang semasa berada dalam dewan pemuda ini akan mampu memberikan dan mempersembahkan satu sumbangan semaksima mungkin.

ITDPPKD :

Ana melihat suasana masyarakat di Terengganu ni sangat berbeza dangan tempat-tempat. Contohnya masyarakat di Bangan Pingan, dikatakan mereka lebih terbuka tidak kira dikalangan pihak kita atau di pihak UMNO. Berbanding dengan suasana kita di Terengganu yang seolah-olah tidak ada ruang untuk berbincang. Apakah komen ustaz tentang hal ini?

Ustaz Jamaluddin:

Ana suka guna istilah pemuda atau jawatankuasa perjauangan Islam mesti ada budaya absorb.  Maksudnya budaya menyerap masuk dalam masyarakat. Dan kita kena memperkasakan diri, supaya semasa kita dalam menyerap dalam masyarakat itu kita tidak akan dipengaruhi oleh orang. Tapi tujuan kita menyerap itu supaya mad’u akan boleh hamper dengan kita. Dan kita tidak akan mempertebalkan lagi gaps atau pun kita sebagai ahli perjuangan Islam dengan mereka. Kita gerakan dakwah, kita bukan gerakan ketenteraan. Kita memerlukan orang dan kita merupakan warisan Rasulullah SAW. Rasulullah mengajar kepada kita dia boleh masuk dengan siapa pun. Dengan orang yahudi boleh masuk, dengan orang kristian boleh masuk, dengan orang yang kasar boleh masuk, dengan orang lembut boleh masuk. Dan ini sebenarnya perlu dibahaskan. Kita tengok bagaimana, tokoh-tokoh gerakan dakwah tidak mempersetujui sekiranya kita menyediakan gaps dalam kerja-kerja islam. Dan pimpinan kita pun sudah menggunakan pendekatan engagement, memasuki masyarakat. Mungkin Terengganu ini mungkin sejarah lama. Sejarah ketika ada pimpinan ketika itu yang agak tegas. Padan dan sesuai pada ketika itu. Bukan salah, tp sesuai. Waktu itu mungkin dengan orang kerap menggunakan pendekatan kufur mengkufur, ataupun politik suku ugama suku. Pimpinan waktu itu menggunakan pendekatan ini untuk nak “zadduz zaraii’”. Tapi malangnya, bila suasana sudah berubah. Orang UMNO sudah lagi tidak bercakap pasal kufur mengufur ataupun jugak politik suku ugama suku, ia tinggal bekas. Di Terengganu ini sendiri khususnya. Dimana ia rasa agak kurang mesra dengan kita. Dan mungkin juga ada campur tangan oleh musuh-musuh Islam. Orang UMNO Berjaya membina tembok ini. Dan kita tidak boleh menyerah pada tembok yang ada. Kita nak leburkan supaya kita akan terus menuju kepada masyarakat tanpa mengenal pada peringkat mana sekalipun.

ITDPPKD :

Maksud Ustaz “Orang Mude Geng Kite” merupakan salah satu langkah untuk mengubah suasana ini?

Ustaz Jamaluddin:

Iya. Salah satu daripadanya. Kita harap, kita jumpa diaorang dan kita cairkan tembok ni. Mungkin peringkat awal sesetengah orang akan berkata “PAS ni dah gila nak kuasa sampai habis “ mereka tidak memahami konsep dakwah. Mereka tidak tahu dimanakah di istilahkan immunity. Adakah maksud immunity masjid ini jangan bagi orang kafir masuk masjid? Sehinggakan orang kafir itu nak tahu ilmu agama tiada tempat lagi. Hendak ke masjid tidak boleh. Tapi bagaimana di Kelantan, bagaimana di negeri tertentu sudah ada program-program agama sudah ada orang bukan Islam dating dan . Di Perak contohnya, usrah yang selama ini dianggotai oleh anggota PAS, tiba-tiba orang kafir boleh mari untuk mendengar. Itu tidak apa, kita iklankan dakwah kita, kita boleh buat sempadan sedikit boleh. Bila berkaitan dengan organisasi. Tapi dakwah kita iklankan, kita bukakan.